Kompressionstøj til træning

On: Tuesday, July 25, 2017 Kommentar: 0 Set: 355

Sådan kan kompressionstights gavne din træning

Kompressionstøj er de senere år blevet ekstremt populært blandt atleter inden for stort set alle sportsgrene. 

I dette blogindlæg får du en redegørelse for kompressionstøjets effekt.

Først og fremmest vil vi gøre det helt klart, at der er kæmpe forskel på effekten af kompressionstøj afhængigt af kvaliteten af tøjet. Det er således nødvendigt med gradueret kompression – dvs. kompressionstøj der er syet efter kroppens anatomi og presser med forskellig styrke alt efter hvor på kroppen man måler. Tætsiddende tøj er ikke ensbetydende med at kompressionseffekten opnås.

Hernæst må vi også gøre det klart, at det er et område, der er behov for endnu mere forskning indenfor, da resultaterne viser forskellige tegn, hvilket kan hænge sammen med kvaliteten af kompressionstøjet.

Hvis du søger tights i top kompressionskvalitet, anbefaler vi at du kigger nærmere på 2XU og Skins

Hvad er det helt præcist man opnår ved at bruge kompressionstøj?

1. Gradueret kompression virker ved at yde støtte til blodstrømningssystemet, således at blodet strømmer effektivt i den rigtige retning. Herved undgår man ansamlinger af blod og væske ved de arbejdende muskler. Det menes, at den øgede blodgennemstrømning fjerner affaldsstoffer hurtigere fra de arbejdende muskler. Ved brug af kompressionstøj under aktivitet, kan dette give en præstationsfremmende effekt.

2. I forlængelse af ovenstående punkt, kommer vi til det punkt hvor der er størst videnskabelig sikkerhed på kompressionstøjets effekt. De fleste af os har oplevet at have ekstremt ømme muskler efter en træning. Dette kaldes DOMS (delayed onset muscle sorenes) og hvad DOMS præcis skyldes er forskerne endnu ikke helt klar over. Der er dog en rimelig enighed om, at brug af kompressionstøj efter træning er med til at sænke muskelømheden. Hvis kompressionstøj anvendes i timerne efter træning, kan du altså opnå en hurtigere restitutionsperiode, inden du er klar til næste træning.

3. En undersøgelse i the American College of Sports Medicine Health and Fitness Journal viste, at gradueret kompression kan give en øget led stabilitet. Det ekstra pres på huden giver en øget opmærksomhed fra hjernen på ledet, således at hjernen har en ekstra god fornemmelse for hvordan ledet bevæger sig (det kaldes proprioception). Dette er specielt brugbart ved høj-impact sportsgrene, som fx løb eller volleyball, hvor der er mange stød til kroppen hver gang fødderne rammer jorden. Den øgede ledstabilitet menes at gøre kroppen mere økonomisk i forhold til performance, men her er der specielt behov for mere forskning, for at klarlægge den præcise effekt af dette.

4. Den øgede proprioceptive evne (som omtalt i ovenstående punkt) kan også virke skadesforebyggende. Når hjernen er ekstra opmærksom på hvor i rummet ledene er og hvor udstrakt/bøjet de er, vil den også hurtigere kunne aktivere de omkringliggende muskler, hvis ledet kommer i en farlig position og der er risiko for skade. Dette er en foreslået effekt af kompressionstøj og den reelle effekt af dette er efter vores bedste overbevisning nede i få procenter, men hvis du træner til udmattelse er skadesrisikoen ekstra høj og så kan der være behov for de få ekstra procent.

Hvis du er interesseret i at læse mere om kompressionstøj og dets effekt, har vi her anbefalet et par artikler:

http://www.revdesportiva.pt/files/para_publicar/ARE_COMPRESSION_GARMENTS_BENEFICIAL_FOR_ENDURANCE.6.pdf

https://www.researchgate.net/publication/234097860_Bringing_Light_Into_the_Dark_Effects_of_Compression_Clothing_on_Performance_and_Recovery

Kommentar

Skriv en kommentar