Har du mistet din motivation til at træne?

On: Friday, August 23, 2019 Kommentar: 0 Set: 214

Når man træner, kan ens motivation til træning godt svinge og gå op og ned, og det er helt naturligt. Dog er det virkelig ærgerligt, da man gerne vil holde sig i gang og holde motivationen oppe. Her får du nogle råd til at få din motivation helt op at ringe igen.

Når man træner, kan ens motivation til træning godt svinge og gå op og ned, og det er helt naturligt. Dog er det virkelig ærgerligt, da man gerne vil holde sig i gang og holde motivationen oppe. Her får du nogle råd til at få din motivation helt op at ringe igen.

Hvad har du gjort anderledes?

I forbindelse med at miste motivationen til at træne kan der være mange faktorer, der er forbundet hertil. Det kan være, du har trænet på samme måde med samme rutiner og øvelser for længe, eller det kan være, der er noget udefra, som påvirker din lyst og motivation.

Lige meget hvad der har påvirket dig, er det vigtigt at tænke tilbage i tiden. Hvorfor tror du, at du har mistet din motivation? Har du gjort noget anderledes i forbindelse med din træning?

Måske har du startet med at udskyde din træning flere og flere gange, måske er du mere stresset i hverdagen gennem jobs, fritidsaktiviteter, hobbies eller ærinder. Hvis du er meget stresset, kan det nemlig gå ud over dit overskud i hverdagen, som på den måde også påvirker din lyst og motivation til at træne, og så er den onde cirkel startet.

I forbindelse med træning er det super vigtigt at have positive tanker om at skulle af sted til fitnesscenteret, crossfit-centeret, parken eller ud i skoven på cyklen. Hvis du har alt for mange negative tanker forbundet ved at skulle af sted, er din chance for at komme ned at træne væsentligt mindsket. Så det er noget, du skal være opmærksom på.

Nyt udstyr kan hjælpe

Når du først har mistet motivationen og lysten til at træne, kan det virke håbløst og urealistisk nogensinde at komme i gang igen. Man tænker måske på alle de ting, man kunne gøre i stedet for at træne, som blandt andet kunne være at dase den på sofaen, se tv-serier i fjernsynet eller læse en bog.

Det er dog vigtigt at tænke på, at når du træner, får du også automatisk mere energi i hverdagen, og når du først er inde i en god træningsrytme, så vil du oftest opleve mere overskud i hverdagen og en krop, der har lyst til mere bevægelse og aktivitet.

En ting, du kan gøre for dig selv, er at købe nyt træningsudstyr. Det kan virke meget simpelt, men hvis du har noget lækkert og nyt træningstøj, du kan tage på til din træning, så har du måske lettere ved at komme af sted. Det samme gælder for træningstilbehør, som for eksempel nogle gode handsker til at styrketræne med eller en fed træningskasket, der gør træningen lidt sjovere.

Du kan gå ind og købe en fed army cap til din træning og glæde dig mere til at komme af sted.

Bliv motiveret

Det kan også være, du er gået død i din træning, fordi du har lavet for meget af det samme. Så bliver det kedeligt i længden, og man orker ikke komme af sted. Derfor er det en god ide at søge efter inspiration til nye og anderledes træningsformer.

Hvis du har været vant til at gå på de samme slags træningshold eller lave det samme program at styrketræne efter, så kan du lave et nyt program eller få lavet et nyt program af en ekspert.

På den måde får du noget nyt at prøve af, og din træning kan være mere spændende og interessant. Der findes mange hjemmesider, der har tests og guides til alle former for træning, og Netfysioterapi.dk har mange, du kan blive inspireret af.

Kommentar

Skriv en kommentar