3 gode motionstips til dig, der sidder stille det meste af dagen

On: Monday, February 25, 2019 Kommentar: 0 Set: 247

Mange danskere har en inaktiv hverdag, hvor de sidder ned det meste af tiden, men man er ikke nødvendigvis doven, blot fordi man har en inaktiv dagligdag.

Rigtig mange danskere har i dag stillesiddende jobs, hvor de sidder foran computerskærme langt størstedelen af deres arbejdsdag, og denne inaktivitet kan sætte tydelige spor på deres kroppe. Men man er ikke nødvendigvis doven, fordi man sidder stille en hel arbejdsdag, eksempelvis udretter langt størstedelen af kontorarbejdende mennesker et stort stykke arbejde hver eneste dag. Denne artikel skal dermed ikke forstås som en løftet pegefinger til inaktive mennesker, men blot som en hjælpende guide til, hvordan man kan få en smule mere bevægelse ind i dagligdagen.

Der kan være mange grunde til, at man sidder stille en hel dag, og  både gamere, studerende og kontormedarbejdere kan få glæde af disse 3 motionstips.

 

1. Stå op

Rejs dig op så ofte som muligt. Arbejder du på kontor eller er du studerende, bør du anskaffe dig et hæve-sænke-bord, så du kan stå op og arbejde eller studere. Ved langt de fleste PC spil kan man faktisk også godt stå op og spille imens, og ellers bør man indlægge hyppige pauser i løbet af dagen til at stå op og gå lidt rundt. Kombiner eventuelt din oprejste positur med 5 x 50 hælløft – sådan skaber du nemlig let en effektiv minitræning på arbejdet.

 

2. Tag trappen

Tag altid trappen frem for elevatoren eller rulletrappen, ligegyldigt hvor du er. Det er en lille og forholdsvis overskuelig ændring i din hverdag, som kan få en stor betydning for din overordnede sundhed, så tøv ikke med at bevæge dig op ad trinene for at få mere motion.

 

3. Udnyt transporten

For at få mere motion ind i hverdagen, bør du overveje, hvordan du transporterer dig fra sted til sted. Sidder du ned en hel dag, er det netop i din transporttid til og fra arbejde, studie eller venner, at du virkelig kan hente noget! For at få mere motion bør du enten cykle eller gå i raskt tempo til og fra de steder, du besøger i løbet af din dag. Husk på, at du jo skal transportere dig uanset hvad, så hvorfor ikke udnytte transporttiden bedst muligt?

 

Har du brug for mere information omkring, hvor vigtig kost og motion er for vores overordnede sundhed, bør du besøge Sundhedsstyrelsens hjemmeside og læse om, hvordan overvægt påvirker en række af kroppens fysiske funktioner.

Kommentar

Skriv en kommentar