Stress af med yoga

On: Friday, August 21, 2020 Kommentar: 0 Set: 158

Vi lever i en travl tid, og der er mange faktorer i et moderne menneskes hverdag, der kan virke stressende og give os følelsen af at være udbrændte. Der er tårnhøje forventninger til det moderne menneske, der både skal balancere karrierelivet, hjemmelivet, vennerne og fritidsinteresserne

Vi lever i en travl tid, og der er mange faktorer i et moderne menneskes hverdag, der kan virke stressende og give os følelsen af at være udbrændte. Der er tårnhøje forventninger til det moderne menneske, der både skal balancere karrierelivet, hjemmelivet, vennerne og fritidsinteresserne - ofte ender det, der faktisk skulle hjælpe os med at få pulsen ned, bare med at gøre os endnu mere stressede. De mange stramme tidsplaner, alt for mange aktiviteter og ting, der skal nås for at hverdagen kan hænge sammen, kan gøre vores liv enormt stressende og give et øget stressniveau over en længere periode, som ikke er sundt. Hverken for kroppen eller sindet. Heldigvis er der mange gode råd til, hvordan du kan skabe et pusterum i din hverdag og en af disse aktiviteter er yoga.


Find din egen måde at stresse af på med yoga


Mennesker har forskellige måder, hvorpå de slapper af. Nogle lytter måske til deres yndlingsmusik efter en stresset dag, mens andre måske slapper af med diverse online spil, og en helt tredje gruppe af personer sætter måske en god film på. Mange mennesker bruger motion og sport til at slappe af, og det kan være en rigtig god idé uanset, hvilken slags motion, der er tale om. Løb, et spil fodbold eller basketball med vennerne, eller en tur i motionscenteret er alt sammen noget, der udløser dopamin og afslapper krop og sind. Ligeledes er yoga en fremragende, og for mange en fornøjelig form for motion, der skaber ro og velvære i både krop og sind. Derfor vil vi her fortælle lidt nærmere omkring de forskellige måder, tips, og tricks til at inkorporere yogaøvelser i din hverdag, så du kan få en mindre stresset dag. Det vigtige er dog at huske på, at dine yogaøvelser gerne skal hjælpe dig med at blive mindre stresset – ikke øge dit stressniveau. Så giv slip på alle tanker om den perfekte yogi, øv dig på at være i nuet og fokusere på dine tanker og dit åndedræt.
Forskellige former for yoga

Yoga kan være et godt redskab i kampen mod den daglige stress.

Én af de mange fordele ved yoga er, at der er så mange forskellige former og stile indenfor yogaudøvelsen, og der er helt sikkert også en, der passer helt perfekt til dig. De har alle deres fordele og ulemper, så det kommer helt an på, hvad man søger og har brug for i sin yogatræning. I princippet kan næsten alle former for yoga dyrkes af alle uanset køn, alder, og træningsniveau – det er bare vigtigt at tilpasse træningen til sit eget niveau og lytte til kroppen. Igen, så er det meningen, at det skal være afslappende og afstressende - ikke det modsatte! Der er dog typer af yoga, der egner sig bedre til begyndere end andre, ligesom der er typer, der er mest gearet mod de mere erfarne yogier. Hvis du er helt grøn udi yoga, så er Hatha yoga et rigtigt godt sted at starte. Denne form for yoga er også særligt god til stresshåndtering, fordi den fokuserer på at skabe en forbindelse mellem kroppen, sindet og åndedrættet. Gennem øvelse lærer du at håndtere dit åndedræt og skabe et frirum fra stressen. Ligeledes så kan du, hvis du er helt ny i det, søge hjælp gennem diverse apps. For eksempel er appen Keep Yoga særdeles god, fordi den guider dig gennem lyd og video helt igennem din yogatræning på en letforståelig og meget rolig måde. I appen finder du også diverse guidede meditationer til forskellige formål, og netop meditation kan være gavnligt at kombinere med din yogatræning for at sænke dit stressniveau yderligere og opnå nogle redskaber til at holde det i skak.


Kom godt i gang


En anden god ting ved yoga er, at det ikke kræver en masse dyre redskaber. Alt, hvad du skal bruge, er en dejlig yogamåtte eller et blødt tæppe og et roligt sted at sidde. Start gerne hver yogasession med at skabe forbindelse mellem kroppen og sindet ved at sætte dig i enten lotusstilling eller i en god skrædderstilling, hvor du slapper af i skuldrene. Sørg for at du retter ryggen og får skuldrene helt ned. Luk øjnene, spænd op i mellemgulvet og træk vejret dybt ned i maven gennem næsen. Slap helt af og fokuser kun på dit åndedræt. Lad tankerne fare. Åndedrættet er det eneste vigtige lige nu. Slap godt af i dine hænder og løsn op i nakken. Sørg for at trække vejret ind gennem næsen og ud gennem næsen. Slap helt af og hold øjnene lukkede. Dukker der en ny tanke op, så lad den komme. Lad den være der og lad den så fare videre. Bliv i denne meditative stilling lige så lang tid, som det er komfortabelt for dig. Sådan skaber du en bro mellem dit sind, dit åndedræt og din krop og forbereder dig på at påbegynde dine yogaøvelser.

Kommentar

Skriv en kommentar