Tips til før, under og efter løbeturen

On: Monday, March 8, 2021 Kommentar: 0 Set: 164

Advertorial. Dette er et eksternt indlæg.

Er du typen, som slapper allerbedst af ved at koble fra på en løbetur? Er du erfaren løber har du med høj sandsynlighed tilegnet dig nogle ritualer og faste handlingsmønstre for din løbetur, men på trods af dette, er der altid plads til fornyelse, hvad end denne fornyelse skal implementeres før, under eller efter din løbetur.

Husk opvarmning

Når det kommer til opvarmning før din løbetur, er dette et aspekt, som deler vandene både blandt nybegyndere samt erfarne løbere, hvilket kommer af, at nogle betragter opvarmningen som overflødig, mens andre ser det som ganske uundværligt, hvis du ønsker at få det største udbytte af træningen samtidig med at mindske risikoen for skader.

Opvarmning behøves hverken være tidskrævende eller besværlig. Det kan indebære alt fra bensving til hoftestræk og høje knæløft. Det essentielle er bare, at du får gang i dine muskler og led, før du presser dig selv på løbeturen.

Find den perfekte playliste og styrk din motivation

Det er videnskabeligt bevist, at musik i ørene på løbeturen kan hjælpe dig til en bedre ydeevne. Dette er dog ud fra den forudsætning, at tempoet for din valgte musik er tilpasset dit løb og intensiteten heri. Derudover skal du også tage din skridtfrekvens med i betragtning, da musikkens tempo gerne skal matche denne frekvens for at få den rette rytme mellem dine skridt og musikken.

Du kan med stor fordel udarbejde en playliste, som du kun anvender på dine løbeture. Når du hører sangene på denne playliste, vil du forbinde dem med tempo og aktivitet og dermed blive motiveret til din løbetur allerede fra det sekund, du trykker ”play”. 

Hvil benene og slap af

Når du er vendt hjem fra løbeturen og har gennemført dagens træningspas, vil du typisk være fristet til at smide benene op og slappe af. Der er mange måder at slappe af på, og måske varierer dette valg i høj grad af det humør og energiniveau, du har på dagen. 

Der er mange muligheder for at blive underholdt, og underholdningsformerne kan variere mellem alt fra online casinospil hos Mr Green til lydbøger og podcasts. Det, som er i højsædet, er blot, at du formår at stresse af og komme ned i gear efter en løbetur med høj puls og intensitet. Lige så vigtigt det er, at få pulsen op og være aktiv på en daglig basis, ikke mindst lige så vigtigt er det at slappe af og koble fra.  

Kommentar

Skriv en kommentar