Træning under Coronavirus: 3 tips til en effektiv hjemmetræning

On: Monday, March 23, 2020 Kommentar: 0 Set: 49

Coronavirussen har påtvunget os alle sammen at blive hjemme fra arbejde, skole eller hvad end vi beskæftiger os med i hverdagen.

Denne artikel indeholder betalt indhold/advertorial

Coronavirussen har påtvunget os alle sammen at blive hjemme fra arbejde, skole eller hvad end vi beskæftiger os med i hverdagen. Danmark er mere eller mindre lukket ned den næste stykket tid, hvilket betyder vi alle skal forsøge at finde noget produktivt at laver derhjemme, hvis ikke man har mulighed for at arbejde hjemmefra.

Alle fitnesscentre har også lukket, hvorfor man kan være nødsaget til at være kreativ indenfor hjemmets rammer. Det er ikke alle der har erfaring nok med træning til at sammensætte en god og effektiv træning derhjemme, hvorfor følgende artikel kan bruges som inspiration til at få så meget ud af hjemmetræningen som muligt.

 

Behandl træning derhjemme som træning i centret

Et godt råd til at få så meget ud af træning derhjemme som muligt er, at behandle det som var det en træning i centret. Med det menes der, at man f.eks. bør skifte til ordentligt træningstøj, og ikke bare beholde sit lingeri fra dagen før på.
Det kan godt være, at det ikke har en direkte effekt på, hvordan du udfører øvelserne, men det har stor indflydelse på din indstilling til træningen. Skifter man i sit træningstøj fortæller man sin hjerne og krop, at nu er det træningstid, og man er automatisk klar til at give den gas – også selvom det bare er en hjemmetræning.

 

Redskaber – hvilke har du?

Det er en del nemmere at træne derhjemme, hvis blot du et eller to træningsredskaber. Man kan selvfølgelig træne udelukkende med sin kropsvægt, men har man et eller to træningsredskaber, så udvides mulighederne pludselig meget, og man kan automatisk være mere kreativ, og hjemmetræningen bliver derved også sjovere.

Noget så simpelt som en trænings-elastik kan gøre en stor forskel i din træning. Selvom det aldrig kan substituere for en tung styrketræning, så kan du kan i princippet træne alle muskelgrupper med en elastik – lad det være skuldre, biceps og endda også ben. Det gælder om at være kreativ, så kan det meste lade sig gøre.
Har du små håndvægte udvides horisonten pludselig endnu mere, da du nu har mulighed for at træne med lidt kilo. Her kan du med fordel benytte både vægte og træningselastikken i en cirkeltræning for rigtigt at få trænet igennem.

Det gælder om at bruge hvad man har derhjemme, og det behøver ikke nødvendigvis at være træningsredskaber. Man kan reelt set bruge alle midler, så længe man er kreativ er der ingen grænser. Man kan f.eks. bruge en værktøjskasse til at træne ryggen med øvelsen; single-arm dumbell row, som i sin enkelthed bare går ud på, at du bøjer forover og trækker værktøjskassen op til brystet med én hånd.

 

Hold en rutine

Ligesom det er vigtigt at holde en rutine når du kan træne i dit lokale fitnesscenter, så er det også vigtigt at du holder den derhjemme. Det bedste vil være, hvis du kunne holde en rutine hvor du fik trænet tidligt på dagen, således træningen er med til at give dig det ekstra energiboost og en god start på dagen.

Vaner og rutiner er helt essentielle når det kommer til, at få en produktiv hverdag op at køre, så hvis du kan få en daglig træningsrutine (den behøver ikke være længere en 20-30 min) op at køre, så vil du opleve at du til sidst ikke kan undvære træningen.

 

Kommentar

Skriv en kommentar